Analiza Instytutu Jagiellońskiego

Alkohol etylowy, bez względu na rodzaj spożywanego trunku ma takie samo działanie na organizm człowieka. Dlatego wszystkie napoje alkoholowe powinny być traktowane przez państwo w ten sam sposób w każdym z aspektów (m.in. reklama i podatek akcyzowy). Choć piwo często, również w reklamach jest prezentowane jako napój orzeźwiający, socjalizujący i poprawiający nastrój, to w rzeczywistości jego nadmierne picie, jak każdego alkoholu, prowadzi do uzależnienia a przez to rozpadu relacji, schorzeń psychicznych i somatycznych.

Dane spożycia piwa

Piwni Liderzy
    • piwo odpowiedzialne za wzrost spożycia etanolu przez Polaków;
    • Europa kontynentem o największej konsumpcji piwa;
    • Polacy liderami w konsumpcji piwa w Europie;
    • Polacy piją piwo ryzykownie i szkodliwie;
    • Polacy piją piwa niskiej jakości, tanie i mocne;
    • piwo odpowiada za dostarczenie do organizmu przeciętnego Polaka 5,34 l czystego alkoholu, czyli ponad 54,6% alkoholu spożywanego (2019).
Działania wbrew dobru społeczeństwa
    • dopuszczenie publicznej reklamy piwa jako jedynej kategorii alkoholowej w 2001 r.;
    • niższy podatek akcyzowy za etanol w piwie;
    • wykształcona na rynku praktyka reklamy piwa bezalkoholowego pod tą samą marką co piwa zawierające alkohol;
    • dopuszczenie sponsoringu sportowego, również zawodowego przez browary;
    • brak legalnej przejrzystej i rzetelnej definicji piwa;
    • brak edukacji społeczeństwa w zakresie równowartości etanolu w różnych napojach alkoholowych.
Mistyfikacja w zakresie picia polskiego piwa
    • zagraniczne koncerny produkujące w Polsce dostarczają większość piwa na polski rynek.
Granica degradacji społeczeństwa
    • piwo jest napojem inicjacji alkoholowej;
    • inicjacja alkoholowa następuje w wieku 12-13 lat;
    • młodzież w wieku 15-18 lat ma już za sobą regularne epizody silnego upicia;
    • młodzież wskazuje, że najczęściej piją piwo;
    • wskaźnik spożycia czystego alkoholu na jedną osobę powyżej 15 roku życia w Polsce wynosił 11,6 l (2018);
    • w Polsce piją mężczyźni, kobiety oraz młodzież;
    • dzieci wiele razy w ciągu roku widzą pijanych rodziców.

Podsumowanie Raportu:

Konsumpcja

Spożycie alkoholu w Polsce w ciągu ostatnich 30 lat wzrosło.Za ten wzrost odpowiada piwo. Polacy utrzymują się w grupie społeczeństw o największym spożyciu alkoholu.

Upodobania: W ciągu ostatnich 30 lat Polacy zmienili upodobania dotyczące źródła dostarczania czystego alkoholu etylowego do ich organizmów. Piwo wiedzie prym w dostarczaniu etanolu do naszych organizmów. W Polsce piwo rocznie odpowiada za spożycie  5,34 l czystego alkoholu na głowę statystycznego Polaka, podczas gdy wyroby spirytusowe jedynie za 3,7 l, a wina i miody pitne za 0,74 l.

Dostępność: W Polsce piwo można kupić w prawie każdym sklepie spożywczym oraz w specjalistycznych sklepach monopolowych. Piwo najczęściej eksponowanejest w jednym szeregu wraz z wodą i przekąskamiPrzed długimi weekendami oraz podczas wakacji, piwo niejako „wita nas” w każdym sklepie spożywczym.

Skala patologii

 Alkohol i częste jego spożywanie w rodzinie jest czynnikiem wystąpienia traumy.Piwo jest produktem typu musthave w lodówce współczesnego Polaka. Prawie zawsze nadużycie alkoholu towarzyszy przemocy domowej, a prawdopodobieństwo wystąpienia przemocy w rodzinach alkoholowych jest ponad dwukrotnie większe niż w pozostałych (Bereza i Pawezka, 2017). Życie w rodzinie alkoholowej wiąże się dla dzieci z traumą rozwojową i szokową, zaś one od najmłodszych lat nasiąkają wzorami osób używających alkohol. Dla dorosłych wiąże się z dramatem współuzależnienia.

Skutki nadużycia

Wzrost spożycia piwa spowodował wzrost ilości spożywanego przez Polaków etanolu, co wiąże się z negatywnymi skutkami zdrowotnymi, społecznymi i ekonomicznymi.W wymiarze ekonomicznym są to utrata pracy, bezrobocie, ubóstwo, stracone szanse rozwojowe. 

Zaburzenia: Powszechna dostępność, brak prawnej definicji piwa, przyzwolenie na nieetyczne reklamy, niska akcyza, wzrost produkcji piwa i rosnąca siła nabywcza Polaków są czynnikami dramatycznego zwiększenia spożycia etanolu przez Polki i Polaków. Piwo jest napojem pierwszego wyboru inicjacji alkoholowej. Promowanie do młodzieży piwa bezalkoholowego należy uznać za formę przyzwyczajania młodych ludzi do konsumpcji piwa zawierającego alkohol.  Zidentyfikowany trend skali spożywania piwa jako głównego źródła narodowego upajania się alkoholem etylowym w Polsce pobudzony został między innymi wyłączeniem piwa z zakazu reklamy publicznej.

Wniosek

Polacy piją zdecydowanie za dużo piwa. Ze zdrowotnego i społecznego punktu widzenia przyzwolenie na prezentowanie piwa (alkoholowego, jak i bezalkoholowego) jako nieszkodliwej rozrywki, czy niezbędnego elementu zabawy, oglądania sportu i wspólnie spędzanego czasu wolnego kompromituje logikę polityki alkoholowej. Utożsamianie piwa z aktywnością spędzania wolnego czasu i sportową generuje pokolenie rozpitych Polek i Polaków, którzy nie wyobrażają sobie meczu sportowego, czy spotkania podczas majówki, grilla, przy ognisku, czy na ławce w parku bez tego trunku.

Autorzy

  • Dr Artur Bartoszewicz

    Analityk. Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (Studia magisterskie Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze) oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej (Studia Podyplomowe Public Relations). Ekspert w obszarach: Planowanie i programowanie wieloletnie w standardach Unii Europejskiej oraz metodyka krajowa; Multilevel governance – wielopoziomowe rządzenie, w tym polityki i strategie oraz integracja ładu administracyjno-regulacyjnego; Rozwój regionalny i rozwój miast. Wykładowca m.in. w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, Akademii Leona Koźmińskiego, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytecie Warszawskim.

Leave a comment

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

ul. Marszałkowska 84/92 lok. 115
00-514 Warszawa
biuro@jagiellonski.PL

© Instytut Jagielloński 2021
Wszystkie prawa zastrzeżone.

ZNAJDZIESZ NAS RÓWNIEŻ:

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Lokal przy ul. Marszałkowskiej 84/92 jest wykorzystywany do celów kulturalnych prze Instytut Jagielloński dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy - dzielnicy Śródmieście